dijous, 14 de maig de 2009

la Tardor de Vivaldi


CONTE: "L'AVI ANTONI I LA VEREMA"


Basat en l'aució musical de Mª José Rocamora, sobre el 1r moviment del concert de Vivaldi, Allegro. (El conte és de Mª Carmen Jarillo Sánchez)

(tema central)

Era molt de matí, l'avi Antoni va despertar a tots els habitants de la seva petita aldea: Ha arribat el temps de la verema!

Com tots els anys un grup de carros, veïns i xiquets, eixien pel matí en direcció a les vinyes. Tot el poble treballava en elles.

Als carros es posaven totes les provisions per a tot el dia, les cistelles per a recollir el raïm, les tissores de podar, i tot el que feia falta per treballar; també els cabassos de bebés i els xiquets més petits, els més grans anàven saltant i jugant seguint els carros i per suposat tota la joventut de l'aldea que aprofitava la verema per a poder veures, relacionar-se i ballar la dansa dels veremadors que tant els agradava. Era com una festa per a tots!

Darrere anàven homes i dones de l'aldea i encapçalava el passacarrer l'avi Antoni, que era molt estimat i respectat per tots.

Com de costum, es va fer un sorteig de vinyes, per saber per quina havien de començar, perquè tots els veïns treballaven conjuntament recollint el raïm de tots.

En arribar a la primera vinya, l'avi va indicar al seu fill, un cep orientada al sol per a que la provara i diguera si ja estava madura. Aquest, ho va fer així, i al provar-la va assentir amb el cap. En aquell moment va començar el ritual que des de feia anys es transpassava de pares a fills: l'avi va ordenar als seus fills que tallara tot el raïm del cep, a continuació que es rentara bé els peus i per finalitzar que pujara a l'inmens tonel que havia portat i una vegada dins que xafara el raïm i que provara el suc. Així ho va fer i una vegada acabada la cerimònia de xafar el raïm, el fill va oferir al seu pare el suc per a que el provara. L'avi el va saborejar i a continuació va dir: A la verema! (sona la melodia de "tall de raïm, recollida i xafar raïm")

Tots tallaven el raïm, el xafaven, el portaven a les cistelles i als carros,... no pararen fins que al mig dia l'avi va donar l'ordre de descansar per a dinar. (canvia la melodia, dinar) Els jóvens, aprofitaven els moments lliures per ballar en un rogle. L'avi vigilava mentres menjava que no se'n anara ningú del seu lloc. Va començar a beure de la seva bota de vi, després es va menjar el seu dinar i, de sobte, li va entrar hipo i va tindre que beure de nou per veure si se li anava. (el violí fa un so que imita l'hipo)

Cansat del treball i un poquet marejat pel vi, es va posar còmode a l'ombre d'un vell arbre, i va anar dormint-se poc a poc. (canvia la melodia i sona una música més tranquila)

Els jóvens ballaven, l'avi dormia, el dia anava passant...

Per molt que l'avi Antoni intentava no dormir-se i vigiar sobre tot als jóvens, la son i el cansament de tot el dia de treball van fer que es quedara profundament adormit. Va passar una bona estona i l'avi va continuar amb la siesta. I... a que no sabeu qui va despertar a l'avi dels seus somnis? (torna a sonar el tema central del principi)






PROPOSTES DE TREBALL DE L'AUDICIÓ


- Es conta el conte mentre s'escolta la música, i es van fer les gesticulacions pertinents segons el tema que estiga sonant, per exemple "tallar raïm", "xafar raïm", ...


- Després, en una segona audició, podem posar-nos el el lloc dels habitants de l'aldea i anar seguint les accions que ens indica l'audició mentres escoltem la música. Primer l'avi Antoni ens desperta, carreguem els carros amb tot el material, ens posem a caminar cap als camps, seguint la pulsació de la música i fixant-nos en el canvi forte-piano, etc...


- També es poden fer altres activitats: quan sona tota l'orquestra ballem en cor, si és forte amb els braços cap a dalt, i si és piano, cap avall. Quan sona el violí solista ballem només amb la nostra parella. Farem les mateixes accions que abans, però en compte d'imaginar que l'avi s'ha dormit, podem pensar que som arbres en un dia a la tardor, que hi ha un poquet de vent, molt suau. Els peus són les nostres arrels i els braços les rames que es mouen amb la brisa que és la música. En escoltar de nou el tema del "Allegro" tornarem a ballar la dansa amb els nostres companys.


NIVELL:

Aquesta activitat està indicada per al primer cicle de primària especialment.





Les TIC ens ofereixen molts recursos a l'aula, mireu aquests com estan dirigint l'orquestra amb un altre moviment de la tardor: